FAQ

Wat is FAQ en hoe werkt het?

FAQ staat voor frequently asked questions. Hier staan dus de vragen opgesomd die vaak aan ons worden gesteld. Via info@transsib.nl kun je ons jouw vragen stellen.

Waar hebben jullie je tickets geboekt of hebben jullie alles ter plekke geregeld?

Wij hebben een aantal zaken van te voren bij een reisorganisatie geboekt en de rest ter plekke. Een soort mix dus omdat dat het meest praktisch voor ons was. Bekendste reisbureau voor Transsiberië Express reizen in Nederland is Tiara Tours Transsiberië Express specialist.

Is er stroomvoorziening in de treinen?

Er zijn altijd wel stopcontacten te vinden in het treinstel. Soms zitten ze in de gang en soms zelfs in je coupé. In bijvoorbeeld de Nr 2. zitten, naast het toilet, in het gangpad van elke treinstel minimaal 4 stopcontacten met 220 volt. Elk treinstel heeft zijn eigen generator aan de onderkant van het stel. Soms ook zijn ze 110 volt, maar hierin kun je prima de batterij van je camera ofzo opladen. Kortom over elektriciteit in de trein hoef je je geen zorgen te maken.

Zijn er douches in de treinen?

Behalve in de meest luxe klasse in de nr.3 en nr.4 zijn er geen douches aan boord. Wel is er aan beide zijden van een rijtuig een toilet met wastafel. Sommige Mc. Gyvers gebruiken een tuinslang en maken daarmee toch een soort douche voor zichzelf. Ook mag je voor 30 roebel een douchekop lenen, die aan kan worden gesloten op de kraan in de WC.  Soms zit er aan het uiteinde van de restauratiewagen een wastafel met douchekop.

Hoe zit dat nu precies met het Russisch visum? Moet ik me echt registreren bij aankomst?

Zie hiervoor de sectie visum.

Werkt mijn mobiele telefoon in Rusland, Mongolië en China?

In alle grote steden, dus ook op de stations, werkt je mobiele telefoon prima. Dit is overigens nog wel een beetje afhankelijk van welke provider je hebt. Maar het zal waarschijnlijk niet lang meer duren voordat dat ook niet meer uitmaakt. Zoek dit gewoon even uit op de website van je provider. Voor Mongolië en China geldt eigenlijk hetzelfde. Controleer ook even of je toestel geschikt is voor de frequentie die in Rusland wordt gehanteerd. Een dual-band toestel zou voldoende moeten zijn, maar vraag dit gewoon even na.

Kun je de trein verlaten?

Tijdens de stop op de stations kun je er wel even uit, maar het is niet de bedoeling om de trein helemaal te verlaten en de volgende trein te nemen.

Is het veilig in de trein?

Ja. Op de deuren van de coupés zitten twee sloten. Eén draaislot op de deurklink en een klem die in uitgeklapte toestand verhindert dat de deur verder dan vijf centimeter open kan, mocht het draaislot opengemaakt worden vanaf de buitenkant. Verder heeft elk treinstel zijn eigen provodniks die goed weten wie er in welk treinstel en in welke coupé thuishoort. Zij houden de boel dus ook nog in de gaten.

Kan ik de kaartjes ook zelf kopen op het station?

Je kunt zelf kaartjes kopen op het station, maar dan moet je je wel verstaanbaar kunnen maken, de tijd hebben en flexibel zijn met de dag van vertrek. In de drukke perioden kan het moeilijker zijn, maar er zijn altijd wel kaartjes te krijgen voor de wat minder luxe treinen op hetzelfde traject.

Waaruit bestaat het ontbijt?

In de restauratiewagon van de nr 2. is een divers ontbijt te bestellen waaronder bijvoorbeeld een omelet of spiegeleieren met ham. Ook het warm eten kent keuzes uit rundvlees, varkensvlees en kip allen met groenten, alsmede de bekende Russische soep Borsj. Er is koffie, thee en er zijn diverse fruitsappen, waaronder vers geperst sinaasappelsap. Verder is er van alles te koop waaronder bier, wodka, frisdrank, etc. Ook de provodnik kan heel wat eten en drinken voor je regelen. Hetzelfde is het geval in de nr. 10. Al is het eten over het algemeen niet geweldig van smaak en kwaliteit.


www.transsib.nl