Treinen over de Transsiberische Spoorlijn

De bekendste trein op het Trans-Siberië traject is de Rossiya. Deze trein beslaat het traject Moskou-Wladiwostok. De Rossiya maakt deel uit van de zogenaamde "firm trains". Dit zijn de meest comfortabele treinen in Rusland. Ze hebben niet alleen een nummer van 1 t/m 170, maar ook een naam, zoals in dit geval de Rossiya.

Iets minder luxe en ook iets minder duur zijn de Skorje-treinen (fast trains). Deze hebben ook een nummer van 1 t/m 170, maar hebben geen naam. Treinen met de nummers 170 t/m 400 zijn de passagierstreinen (passjirskie). Deze treinen zijn doorgaans niet zo schoon, maar wel goedkoop.

De rijtuigen zijn onder te verdelen in vijf klassen. De laagste klasse is de zogenaamde Obsjtsji. Dit zijn voornamelijk houten zitplaatsen, veelal gebruikt door arbeiders. Hier kun je beter niet gaan zitten. Ook niet aan te bevelen is de Platskartni-klasse (Platzcart). Deze klasse bestaat uit 8 open compartimenten met in elk 6 slaapplaatsen. Deze klasse is te vergelijken met de hardsleeper in China. Overigens gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat sommigen deze klasse best te doen vinden. En hier ontmoet je wel de meeste mensen. De Platskartni-klasse kom je niet tegen op internationale treinen naar Beijing. Trein 264 (en ook 263) heeft maar één klasse en die is vergelijkbaar met de Platskartni-klasse.

Het beste kun je minimaal een plek reserveren in de Coupé (Cupe) klasse. Er zitten 8 afgesloten compartimenten in de wagon met elk 4 slaapplaatsen. Deze wagons zijn veel schoner en minder lawaaiig dan de Platskartni wagons. In deze wagon is aan beide zijden een toilet/badkamer aanwezig. De toiletten zijn vaak afgesloten om te voorkomen dat mensen uit de Platskartni er gebruik van maken. Je moet dan even aan de conducteur vragen of hij de deur wil openen. De raampjes kunnen hier open en dat is handig voor het maken van foto's. Boven elk bed is een klein leeslampje aanwezig.

De beste klasse is de "Spalny Vagon" (Sleeping Wagon). De compartimenten hebben allen twee slaapplaatsen, soms zelf met een wastafel. Je hebt er dus meer ruimte en altijd een plaatsje bij het raam. Wel is het sociale leven hier misschien wat minder aanwezig dan in de goedkopere klassen. Aan beide zijden van de wagon is een toilet/badkamer aanwezig. Op de treinen 3 en 4 is er een nog luxere klasse, namelijk de luxe first class. Dit zijn Chinese wagons en hebben daarom een licht afwijkende indeling. Er is zelfs een douche aanwezig in deze klasse.

In elke klasse is een WC aanwezig. In de Platskartni-klasse zijn deze smerig, maar in de Coupé en SV klasse zijn ze redelijk schoon.

In elke wagon is een conducteur aanwezig, de provodnik of provodnitsa. De provodnik heeft zijn slaapplek aan het einde van de wagon, vlak bij de badkamer. Het is zijn taak de tickets te controleren, de stofzuiger te hanteren, thee uit te delen, informatie te verschaffen en de samovar te bedienen. Dit is een ketel waarin altijd heet water zit.

Hoewel er restaurant wagons aan boord zijn, is het eten er normaal gesproken slecht. Vaak ook is het niet voorradig. Sommige stops zijn echter behoorlijk lang en dan kun je bijna alles wat je wilt, kopen in de winkeltjes in het station of op het perron van verkopers. Handig is op zo'n moment wel een mes met een flesopener en een beker of iets dergelijks. In de Chinese rijtuigen (Nr 3 en 4) schijnt het eten werkelijk goed te zijn.


www.transsib.nl