Rijtuig

Een Russische treinstel is als volgt ingedeeld. Als je het rijtuig binnenloopt, kom je eerst het toilet tegen. Vervolgens een keukentje waar de provodnitsa's veelal zitten. Aan deze kant van het treinstel bevindt zich ook de samovar. Na het keukentje komt de slaaphut van de provodnitsa's (slaapplaatsen 1-4.) Vervolgens komt de eerste passagierscoupé. In totaal heb je in de 1e en tweede klasse 8 passagierscoupés. In de 2e klasse zijn de slaapplaatsen van de 1e t/m de 8e coupé respectievelijk genummerd als 5-8, 9-12, 13-16, 17-20, 21-24, 25-28, 29-32 en 33-36. In totaal dus 32 plaatsen in de 2e klasse. In de 1e klasse zijn er maar twee plaatsen in een coupé en zijn er in het gehele rijtuig dus 16 plaatsen te verdelen. Na de laatste passagierscoupé volgt er nog een toilet en vervolgens loop je het treinstel al weer uit.

1e klasse coupé in de 10

Als je met zijn tweeën in een coupé zit (1e klasse dus) heb je ruimte genoeg en zit je prima. Aan de raamkant zit in het midden een tafeltje. Verder zitten er aan de raamkant leeslampjes. Onder het tafeltje zit de kachel. De bediening hiervan heb je niet zelf in de hand. Het is in ieder geval niet koud in de coupé. Beddengoed ligt klaar op het moment dat je de hut binnenkomt. Hier is verder niets mis mee. De deur kan van de binnenkant afgesloten worden.

3e klasse wagon in de 10

Dan zijn er ook nog 3-klasse rijtuigen. De zogenaamde Platskartni-klasse. Deze bestaat uit 9 open compartimenten met elk 6 zitplaatsen. Maar aan de andere kant van het gangpad zitten per compartiment ook nog 2 zitplaatsen. In totaal dus 72 zitplaatsen. Maar als het puntje bij het paaltje komt zijn er maar 36 slaapplaatsen. Dus hoe ze dat verder regelen ...??

3e klasse wagon in de 10

In China heb je niet de mogelijkheid om met zijn tweeën een coupé te delen. De softsleeper klasse in China is te vergelijken met de 2e klasse in Rusland. Dus met zijn vieren in een coupé. De coupés lijken verder erg veel op die in de Russische treinen en zijn dus eigenlijk verder prima. De volgende twee foto's geven je een indruk van een Chinees softsleeper rijtuig.

softsleeper in de chines T61

gangpad in de T61

In alle treinen is er wel een restauratierijtuig te vinden. Deze bevinden zich vaak dicht bij de 1e klasse rijtuigen. Hier is tegenwoordig best wel het nodige te verkrijgen. Frisdank, bier, snoepgoed en sigaretten hebben ze altijd wel. En natuurlijk ook eten, maar dat is niet overal even lekker. Simpel gezegd is het eten in de Russische rijtuigen niet zo geweldig, maar in de Chinese rijtuigen heb je ruime keuze en is de kwaliteit behoorlijk goed.

restauratiewagon in chinese trein


www.transsib.nl